Andra tillfället...
2010-06-11  00:02:15

..med träningsgruppen var det idag.

Vi fick börja med att visa upp läxan från förra gången, dvs sitt-stanna kvar som funkat kanonbra på  hemmaplan men på nytt ställe var hon lite tveksam och reste sig. Men vi fick till ett par bra sitt-stanna kvar. Jag går inte jättelångt ut ännu, men 5 m kanske. Men det tar sig! Nu ska vi utöka genom sitt-stanna kvar och gå runt henne både åt vänster och höger. Svåååårt sa Sally! Men får vi bara öva på det ett par gånger till så går det nog bra! :D Hon är ju inte dum min lilla snutta!

Vi gjorde några inkallningar och en med belöning med leksak som jag kastade bakom mig för att få upp farten. Den lilla råttan snodde leksaken och hade ärevarv för sig själv. grrrrr.......JÄTTEKUUUUL!!! Hon försvinner ju ingenstans men ändå! Man får inte sno leksaken och dundra omkring med - så det så!

Nästa grej var linförighet. Jag har tränat så mycket på fotpositionen och sitt-stanna kvar att hon inte fattade att hon skulle följa med när jag gick. Hmm....så nu får vi träna på det. Kommando "fot", föra min ena fot framåt och berömma minsta lilla rörelse framåt från henne.

I själva fotgåendet ska vi bara ta ett par steg och belöna med dragkamp bakåt för att få henne att gå lite längre bak.

Alltså, jag måste säga att jag verkligen hade tröttnat på lydnaden tidigare men nu har jag fått nytändning och tycker att det är kul! Det är kul att se att Sally gillar det också. Hon gillar att "finurla" lite och jag upplever henne inte tappa intresset speciellt fort.

Det hanns med lite stå-träning från rörelse mot mig. Dvs kalla in - kommado "stå", kasta godis bakom henne. Jätteduktig tjej var hon! Detta ska sedan vändas på och utföras från fotgående.

Platsliggning - Monkan tog ut sin schäfer Neema och vi gjorde påbörjan till platsliggning. Att ligga kvar står på schemat tills nästa vecka! Hon kunde ligga kvar men lite väl ostabilt.

Lite tips för att träna apporten fick jag också!

Jag får så himla många bra tips av Monkan! (som även igen föreslog att jag och Sally skulle tävla i september) hmmm......njaaa......

Så summa sumarum har vi ikväll pysslat med småövningar och delar av moment. Men grunden är ju ack så viktig!

Här är en liten film på Sally när vi kör lite bakdelskontrollövning från här om dagen. Missa inte kullerbyttan i slutet! haha


 

Denya fick sig ett träningspass igår. Jag har inte tränat särskilt mycket lydnad med henne dom sista åren men dags att plocka upp det igen kanske? Inte henne favoritgrej att hålla på med direkt. Hon orkar med kanske ett pass i veckan, annars tröttnar hon. Men vi körde lite hopp över hinder - stanna/sitt på andra sidan - hopp tillbaka över ett sånt här litet staket på en parkering. Några inkallning med JÄÄÄTTEDÅLIG fart (hon har glömt att man ska galoppera) och lite fotgående.  Men hon var nöjd och jag med!

 

Mina tjejer, Denya och Sally

 


Kommentarer
Postat av: Monika

Ni är jätteduktiga! Vi får ligga i som sjutton nu så ni kommer till tävling innan årsskiftet. Heja Ullis!

2010-06-11 @ 00:15:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0