Jahopp!
2011-01-14  12:03:37

Tjolahopp tholahej tiddelipo!
Dagarna knallar på som vanligt med promenader och klickerträning. Den senaste veckan har jag inte riktigt varit på hugget då jag haft huvudvärk och yrsel - men nu börjar det ordna upp sig! Skööönt!
Således har det inte blivit så mycket hundträning denna vecka, utan mest korta promenader. Men dom verkar inte ha dött av det! hurra
Jag är väldigt restriktiv med promenader med valpar, längdmässigt. Jag utökar promenaderna med Stacy hela tiden och nu nästa gång så går vi ifrån vår egen gata. Jag lägger mycket krut på koppelgåendet och en valp klarar ju inte att koncentrera sig så länge. Men för att inte förstöra något koppelgående så håller jag inom ett avstånd som valpen kan koncentrera sig och utökar därefter. Stacy är en liten stjärna! tycka om Hon arbetar gärna själv med att gå fot och hålla ögonkontakt. En metod ang koppelgående som jag upptäckte när Sally var liten är något som kallas "silky leash". Hunden ska vi lätt tryck i halsbandet vända sig mot det håll som trycket kommer ifrån.....typ..... Drar jag lite lätt åt sidan ska hunden följa med, drar hunden framåt ska den stanna vid minsta tryck osv osv. Det tar sin lilla tid - men det är såååå värt det!!! Jag ska inte säga att jag fullt ut endast kör med denna metod men jag använder det som komplement till det gamla vanliga "stanna när hunden drar". Sök på "Silky leash" på youtube så kommer det upp filmer på metoden.
Snart ska vi påbörja klossträningen, Stacy och jag. Skojigt!
Det jag måste lägga krut på hos Sally (inför min planerade tävlingsstart i Lk1 till rasspecialen i juli) är apporteringen, bättre ingångar vid inkallning och hoppet, ställande och läggande. Hmm.....platsliggning? Tjaaa, vi har en del att jobba på - men det ska nog gå! hihi
Denya är bara allmänt jobbigt just för tillfället då hon löper. Går inte att göra nånting med henne.
Hej hopp!

Kommentarer
Postat av: Linn

Mäh, om du kör med silkyleash kommer du ju inte kunna träna enligt hundcoatchens sitt-dra i kopplet-stanna kvar :D

2011-01-14 @ 17:09:29
URL: http://hundlycka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0