slide show

Före- och efterbild 2

Här kommer en liten förklaring till hur jag gick tillväga för att göra om bilden som ni ser i inlägget nedan.

1. Jag började med att lägga ett uns mer skärpa via Filter - Smart sharpen för att göra bilden lite mer krispig.

2. Sedan duplicerade jag bilden och valde blandningsläge "screen" för att ljusa upp bilden. Jag valde sedan att dra ner opaciteten till 43%. (detta är ju en smaksak och är olika från bild till bild).


3. Därefter gjorde jag en lätt S-kurva för mer djup och kontrast i bilden.


4. Gick sedan in på Image - Adjustments - Selective Color och lekte lite med reglagen för den röda kanalen. Inställningarna jag gjorde ser ni på bilden här under.

Kände mig nöjd med färgtonen efter detta men jag ville leva upp bilden lite och slängde på ett lager med textur.

5. Jag öppnade min texturbild separat, kopierade den och klistrade in ovanpå min porträttbild. Är texturbilden för liten trycker du CTRL+T och drar sedan ut bilden så det täcker porträttbilden. Sedan får man leka lite med olika blandningslägen och opacitet på lagret. Jag valde blandningsläge "Soft light" och sparade Opaciteten på 100%. Nu låg det textur över hela bilden, och det ville jag ju inte. Därför maskade jag fram ansiktet och kroppen med en lagermask. 

Klicka på lagret med texturen så att det blir blått och klicka sedan på lagermasksymbolen (inringat på bilden). Du får då en lagermask på ditt texturlager.



För att sedan maska bort textur från ansikte osv så väljer man en svart vanlig pensel i lagom storlek och börjar måla fram. Skulle det bli fel så väljer man bara vit färg och målar tillbaka. Jättesmidigt! Vill man ha lite struktur kvar även i ansiktet så kan man alltid dra ner opaciteten på själva penseln.

Hoppas ni förstått! Annars får ni hojta till!

Lycka till! :D




Kommentarer
Postat av: Emma-Lou

Vilken bild är det du gör om?



SVAR: Tack så mycket för idéerna, hade liknande på min förra blogg :-)

2010-04-11 @ 12:13:48
URL: http://emmalou.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0