slide show

Veckans PS-tips

Nåt som jag tycker är roligt att leka med i Photoshop är gradient maps (övertoningskartor) i olika färger så här kommer ett litet tips om hur man kan förändra i bild med detta verktyg. Är det något ni inte förstår så tveka inte att skriva en fråga så ska jag försöka förklara bättre.

Först börjar jag med det vanliga -en lite S-kurva för att få lite mer kontrast i bilden.

 

Sedan slår jag ihop lagrena via Layer - Flatten image för att sedan duplicera det nya lagret genom att högerklicka på lagret och välja Duplicate layer.

På det nya lagret väljer jag blandningslagret "Screen" för att ljusa upp bilden och drar ner opaciteten tills man är nöjd med resultatet.

 

Sen kommer vi till gradient map-steget.

1. Först väljer ni förgrund- och bakgrundsfärg. Här kan man leka HUR mycket som helst. Bara att prova sig fram! Till denna bild valde jag blå och grön med koderna #1c186f och #8dbc28.


Efter man valt färger så väljer man gradient map (2 och 3) och trycker ok. Blir resultatet för mycket så drar ni ner opaciteten på lagret. Mitt lager hamnade på opacitet 34% t ex.

 

Bilden till vänster är originalbild och bilden till höger är efter denna gradient map.

 

 

LYCKA TILL!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0